bGenius lanceert Cookieless campagne meting

Facebooktwitterlinkedin

BGenius lanceert vandaag bGenius Cookieless attribution, een oplossing waarmee bedrijven, zonder het gebruik van cookies, conversiedata van campagnes kunnen verzamelen. bGenius kan deze data direct koppelen aan campagnedata, zoals bijvoorbeeld de kosten van een zoekwoord in AdWords. Sinds de cookiewet afgelopen zomer van kracht werd, zijn nog veel bedrijven op zoek naar een goede oplossing voor het doormeten van hun online marketing campagnes zonder gebruik te maken van cookies. Het uitgangspunt van bGenius Cookieless attribution is dat de campagnebron gevolgd wordt, in plaats van de bezoeker.

Iedere campagne of ieder keyword krijgt een unieke landingsurl waarin de campagnedata als label is verwerkt. Hierdoor kunnen we de salegegevens aan de campagnebron koppelen. Dit label wordt normaal gesproken opgeslagen in een cookie, maar met deze nieuwe oplossing wordt deze via de url opgeslagen en doorgegeven. Het is een manier die binnen de kaders van de Telecommunicatiewet valt en aan alle vereisten van het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) voldoet. Het unieke van bGenius Cookieless attribution is dat de verkregen conversie data direct naast de kosten van campagnes kunt zetten om hier vervolgens effectief naar te kunnen handelen binnen bGenius.

Koppeling met analytics data
Het voordeel van het meten met cookies is onder andere dat uitgebreide conversie attributie mogelijk is. De bezoeker wordt dan immers met behulp van cookies gevolgd gedurende de gehele ‘customer journey’. Nu blijkt uit verschillende onderzoeken dat lang niet alle bezoekers toestemming gaan geven voor het plaatsen van cookies. Het vragen van toestemming kost bovendien geld in de vorm van conversieverlies. Er ontstaat dus een ‘data-gat’. Cookieless oplossingen kunnen in de basis dit gat niet dichten aangezien deze oplossingen geen uitgebreide conversie attributie kunnen toepassen. Met bGenius is het echter wel mogelijk om de cookieless metingen enorm te verrijken, doordat zij koppelingen kan maken met de meest gebruikte analytics pakketten. Hiermee kunnen analytics data over de customer journey toe worden gevoegd aan de cookieless metingen. Door hier vervolgens slimme rekenmodellen op los te laten is het mogelijk om weer een goed en compleet beeld te krijgen van de prestaties van de campagnes.