Campagne Attributie – hoe ga je hier mee om?

Facebooktwitterlinkedin

Ruim een week geleden schreef ik op marketingfacts een artikel over campagne attributie. Deze wil ik ook met jullie delen aangezien het wel eens het vraagstuk van 2010 kan worden. Waar moet je rekening mee houden en welke leveranciers komen met de juiste tooling.

Campagne attributie in het kort is het verdelen van je conversies, omzet of marges over de verschillende campagnes die meegeholpen hebben. Bekijk ook dit plaatje:

campaign_attribution_engagement_blog

In dit proces van het op de juiste manier toewijzen moet je rekening houden met onder andere de volgende zaken:

  • Afrekenmodel, welke verdeling ga je hanteren
  • Doortellen na een conversie of niet
  • Periode en inactiviteit tussen campagnes
  • Bedrijfsnaam zoekopdrachten
  • Gevoel

Daarnaast zijn er nog een aantal voorwaarden die in ogenschouw genomen moeten worden. Deze en de bovenstaande punten worden uitgebreid toegelicht in dit artikel:

Campagne Attributie – waar ligt de waarheid