Google Analytics API toepassingen uit de praktijk: GAAC Summit 2009

Facebooktwitterlinkedin

De derde dag van de Google Partner Summit 2009 was een slechte dag voor de bloggers onder ons. Dat wil zeggen dat vrijwel alle sessies onder de NDA vielen en helaas binnen de spreekwoordelijke muren van het Google gebouw moeten blijven. In de middag waren er een tweetal Google Analytics API toepassingen die ‘bloggenswaardig’ genoemd kunnen worden. Een verslag van de GAAC summit dag drie: Google Analytics API toepassingen uit de praktijk.

Trakken Dashboard
Timo Aden is een ex-Googler die een Duitstalig Web Analytics boek heeft geschreven en mede oprichter is van Trakken, een GAAC geaccrediteerd bureau. Naast typische GAAC diensten levert Trakken ook een op Adobe Air gebouwd dashboard genaamd Trakkboard. Trakkboard is vrij te downloaden sinds juni dit jaar en maakt het mogelijk dashboards te bouwen van verschillende analytics accounts.

TrakkBoard Dashboard

De gebruiksvriendelijke lay-out en prettige visualisaties maken het een prettig aangezicht. Daarbij kunnen er tabs per account aangemaakt worden en zitten er voorgeprogrammeerde periode vergelijkingen in. Het is zelfs mogelijk iedere dashboard widget een aparte periode te laten vergelijken. En kunnen er notities worden toegevoegd als er bijvoorbeeld een campagne gestart wordt of er een probleem met data is geweest. Aangezien het een Adobe Air desktop applicatie is, hoeft er niet apart ingelogd te worden in Google Analytics.

Enkele features die nog op de roadmap voor de tweede versie staan zijn automatische updates voor de widgets en een Spaans- en Engelstalige versie.

SiteTraxer
Tot slot presenteerde Nehmedia een zeer interessante toepassing van de Google Analytics Api, genaamd SiteTraxer. Dit Search marketing bureau uit Austin komt met een zeer veelzijdige variant die geschikt is voor het managen van sites met zeer veel pagina’s en zeer veel betaalde zoekwoorden. Zo bevat het een ingebouwde spider, die de indexeerbaarheid van de pagina’s beoordeeld,  plus een rankingtool die de rankings van miljoenen zoekwoorden laat zien. De kracht van SiteTraxer zit in het combineren van traditionele Web Analytics data met indicatoren van de SEO-vriendelijkheid van je website:

SiteTraxer

Met deze indrukwekkende uitwerking van de Google Analytics API, waar de zaal zichtbaar van onder de indruk was, werden de GAAC dagen afgesloten en was het tijd voor een drankje tijdens de lokale Web Analytics Thursday in Palo Alto.

TrafficSAM
Een ander voorbeeld van de mogelijkheden die de API biedt is ons eigen TrafficSAM. Deze software maakt via verschillende API’s verbinding met Google Analytics, AdWords, Yahoo en informatie uit de backoffice, (denk bijvoorbeeld aan beschikbaarheid en prijs) om search advertising campagnes optimaal aan te sturen.