Ingrijpende update Google Analytics

Facebooktwitterlinkedin

Op 22 oktober ging de langverwachte Google Analytics update live. Met de nieuwe mogelijkheden biedt Google Analytics een heel scala aan analyse tools die voorheen als gemis werden gezien. Een aantal nieuwe mogelijkheden worden in dit artikel stap voor stap besproken.

Advanced Segmentation

Het is vanaf heden mogelijk om zelf segmenten aan te maken. Segmenten zijn groepen bezoekers die een bepaald kenmerk gemeen hebben. Voorheen was het segmenteren alleen mogelijk door het aanmaken van een extra profiel met daarop 1 of meerdere filters. Nu kunnen aan de hand van een set voorwaarden real-time segmenten gecreëerd worden.

Dit is een voorbeeld van een segment waarin alleen bezoekers verschijnen die meer dan 5 pagina’s bekeken hebben, meer dan 100 euro omgezet hebben en dit voor 12:00 hebben gedaan:

segmentconfig

Zo kunt u eindeloos segmenten aanmaken die vervolgens ook in de grafieken gezet kunnen worden. Op deze manier kunt u onderling diverse segmenten makkelijk vergelijken. Hieronder een voorbeeld van hoe het eruit kan zien wanneer betaald tegen onbetaald verkeer wordt afgezet in één grafiek:

segmentgraph

Andere standaard segmenten zijn bijvoorbeeld: nieuwe bezoekers, terugkerende bezoekers, bezoekers met conversies, enz. Deze nieuwe feature maakt het heel makkelijk om bepaalde data naar boven te halen en te vergelijken.

Custom reporting

Was u niet tevreden met de rapporten die Google Analytics voor u maakte? Moest u ook altijd veel data naar Excel halen om daar de gegevens te combineren? Dit wordt nu een stuk makkelijk gemaakt door twee nieuwe feautures: Custom Reporting en de API (hierover hieronder meer). De eerste geeft u de mogelijkheid om de metrics en dimensies die u graag bij elkaar wilt hebben in één rapport te plaatsen. Dit ziet er als volgt uit:

customreportconfig

Door simpelweg de gewenste metrics en dimensies naar uw rapport te slepen kunt u veel data naast elkaar leggen die u voorheen niet makkelijk kon combineren. Het maken van op maat gemaakte rapporten voor de diverse verantwoordelijken binnen een bedrijf wordt hiermee ook een stuk makkelijker. Iedereen hoeft op deze manier alleen de voor hem belangrijke gegevens te ontvangen en niet langer moeilijke, onnodige metrics te interpreteren.

Application Programming Interface (API)

Voor de mensen die Google Analytics data willen combineren met andere systemen is er nu de mogelijkheid deze data uit te lezen. Google heeft een API gelanceerd waarmee andere programma’s op een gestandaardiseerde manier data uit Google Analytics kunnen halen. Dit biedt mogelijkheden voor een scala aan nieuwe producten: rapportages vanuit Analytics in een geheel eigen layout, iGoogle gadgets met uw belangrijkste KPI’s. Of waarschuwingssystemen die u alarmeren wanneer bepaalde metrics ineens flink stijgen of dalen.

De mogelijkheden zijn ook hier weer eindeloos, en de verwachting is dat veel programmeurs zich de komende tijd gaan storten op deze API. Er zal een stortvloed aan nieuwe tools en add-ons voor Google Analytics komen die de bestaande functionaliteit flink uitbreiden.

Motion Charts

Een nieuwe manier om bepaald gedrag van metrics in kaart te brengen.

motion

Hier zijn de bronnen van een willekeurige site in een een Motion Chart gezet. U kunt zelf bepalen welke metrics de X en Y as bezetten, welke metrics de grootte bepalen en of de kleur nog door een metric bepaald moet worden. In bovenstaand voorbeeld geeft de X-as het percentage nieuwe bezoekers weer, is de kleur willekeurig en de grootte gebaseerd op het aantal bezoekers.

Waarom heet dit Motion Charts? Omdat onder dit screenshot een balk zit met een play knop. Zo kunt u de grafiek voor een bepaalde periode ‘afspelen’ en ziet u de cirkels bewegen al naar gelang de metrics veranderen. Hiermee krijgt u sneller een mooi beeld van het verloop van enkele metrics dan wanneer u enkel de getallen voorhanden heeft.

Integratie met Google AdSense

Deze feature was al min of meer bekend. De AdSense doormeet code zat al verwerkt in de meetcode van Google Analytics, en enkele blogs wisten al screenshots te bemachtigen. Maar nu is het dan ook eindelijk live. Websites die Google AdSense als onderdeel van hun business model hebben kunnen hun geluk niet op.

Er is onder andere inzage in welke pagina’s of bronnen veel geld opleveren. Het testen met de advertenties wordt hiermee ook veel makkelijker aangezien u 10 tests tegelijk kunt doen omdat u in Google Analytics alle 10 tegelijk door kunt meten en analyseren. Eén van de rapportages ziet er als volgt uit:

adsensereport

Een goede zet van Google om dit te integreren met Analytics. Advertenties die niet werken (en dus slecht gewaardeerd worden door de bezoekers) kunnen aangepast of verwijderd worden door de website eigenaar.

Een vernieuwde interface

Naast de nieuwe features die gelanceerd zijn heeft Google direct de interface aangepakt. Er zijn kleine handigheidjes ingebouwd en op een aantal plaatsen is de layout gewijzigd. De belangrijkste layout wijziging is het nieuwe profiel scherm:

profiles

In één oogopslag kunt u een aantal metrics van dit profiel zien. En als u meerdere profielen heeft kunt u ze onderling vergelijken. Ook is er te zien welk UA nummer bij welk profiel hoort. Voorheen kon u 40 profielen zien zonder een idee te hebben of ze allemaal hetzelfde UA nummer hadden, dat is nu verleden tijd.

Verder zijn er nog meer zaken als: het kunnen bookmarken van favoriete profielen en het bekijken van de cijfers per dag/week/maand/jaar. Ook kunt u vanaf heden accounts compleet verwijderen. De overige layout wijzigingen zitten in de rapportage interface en zijn inmiddels al 2 dagen bij iedereen te zien.

Conclusie

Het is een tijd geleden dat Google met zo’n grote update is gekomen. En het is wederom weer een grote stap voorwaarts. De nieuwe mogelijkheden vullen veel gaten op die als gemis werden gezien ten opzichte van andere pakketten. Het Custom Segmentation onderdeel is iets wat andere pakketten als USP gebruiken, en nu biedt Google Analytics het gratis aan. Eerst werd Google Analytics als ‘marktopvoeder’ gezien, met de tool zouden mensen makkelijk kunnen instappen in de wereld van Web Analytics om vervolgens door te groeien naar een ander pakket. Maar dit doorgroeien gaat steeds langzamer omdat Google Analytics heel lang in alle behoeften kan voorzien.

Wilt u nog meer weten over de update of heeft u andere vragen over het doormeten van uw website? Neem contact op met de Analytics Authorized Consultants bij Traffic4u of schrijf je in voor een Google Analytics training.