Makkelijk scripts toevoegen of aanpassen met de nieuwe gratis Google Tag Manager

Facebooktwitterlinkedin

Google heeft vandaag een nieuwe gratis tool gelanceerd: de Google Tag Manager. Een tagmanagement tool is handig wanneer je op je website gebruik maakt van meerdere scripts voor online marketing doeleinden (bijvoorbeeld web analytics, affiliate marketing en remarketing scripts). Binnen een tagmanagement tool  interface kan je vervolgens eenvoudig scripts toevoegen, wijzigen of juist verwijderen.

Een online marketeer kan direct een script aanpassen en is dus minder afhankelijk van bijvoorbeeld een bepaalde releasedatum. Een tagmanagment tool kan dit realiseren doordat op elke pagina een script van de tool staat (een zogeheten container tag). Met de Google Tag Manager biedt Google dus zelf sinds vandaag ook een (gratis) tool hiervoor aan. Traffic4u is een door Google gecertificeerde organisatie op het gebied van de Google Tag Manager.

De tool maakt het dus zeer gemakkelijk om scripts aan te passen op een website. Daarnaast is bijkomend voordeel bij gebruik ervan dat er (bij een complete implementatie) gelijk een centraal overzicht is van de gebruikte scripts en hun locaties. Van de Google Tag Manager oogt de interface voor een tagmanagement tool gebruiksvriendelijk en de gewenning na enige ervaringen is snel. Hoe kom je tot gebruik van de Google Tag Manager? In dit artikel worden kort de stappen van technische implementatie tot dagelijks gebruik toegelicht.

Implementatie
Voordat je de Google Tag Manager kan gebruiken moet je eerst een account aanmaken op www.google.com/tagmanager. Creëer binnen je account een container (meestal heb je één container per website). Voeg het script van je container op alle pagina’s van je website toe door het in de paginabron te plaatsen na het openen van de <body>. Nadat dit gedaan is zal in de meeste gevallen de technische implementatie van de Google Tag Manager op een website klaar zijn.

De volgende twee situaties kunnen eventueel voorkomen waardoor er op bepaalde pagina’s wat extra scriptregels moeten worden toegevoegd. (1) Dit zijn situaties wanneer er wensen zijn voor het ‘afvuren’ van een script waarbij geen URL wijziging optreedt.  Een voorbeeld van zo’n situatie is wanneer er op een print button wordt gedrukt. Op deze plekken zal het benodigd zijn dat je een extra scriptregel van de Google Tag Manager moet toevoegen, waardoor de tool weet dat de interactie heeft plaats genomen. (2) Ook zijn er situaties wanneer er wensen zijn om bepaalde dynamische waardes mee te geven aan de Google Tag Manager, die de tool vervolgens weer in andere scripts kan plaatsen. Bijvoorbeeld het plaatsen van de (variabele) transactie opbrengst binnen het AdWords conversiescript. Wanneer je wat exact moet gebruiken kan je nalezen op de developer guide van de Google Tag Manager.

Meetscripts (tags) toevoegen
Vervolgens kan je binnen de interface van de Google Tag Manager tags/scripts toevoegen. Voor de standaard Google scripts (Google Analytics, Adwords en Doubleclick) zijn hier al gemakkelijke formulieren voor waarbij slechts enkel de ID’s van je eigen account moet invullen. Onderstaand figuur toont het Google Analytics formulier waarbij enkel het Google Analytics account nummer (UA-XXXXX-X) moet worden ingevuld.

Bij het toevoegen van een “Rule” bij het script bepaal je op welke pagina’s het script geladen moet worden. Bijvoorbeeld op alle pagina’s of enkel de bedankpagina’s of wanneer een bepaalde interactie plaatst vindt (bijvoorbeeld een klik op een print button).

Controleren & Publiceren
Voordat je nieuwe meetscripts live zet moet je eerst rechtsboven op de button “Create Version” klikken. Je creëert daarmee een versie nummer. Google Tag Manager onthoudt alle versies die je gemaakt hebt, dus mocht in een nieuwe versie iets fout zitten dan kan je altijd nog een oudere versie weer live zetten. Voordat je een versie live zet is het echter aan te raden om deze eerst te previewen. Je kan namelijk in de preview functie je website live doorlopen terwijl tegelijkertijd onderaan een balk van de Google Tag Manager weergeeft welke scripts er geladen worden. Wanneer je hier tevreden mee bent kan je de gecreëerde versie vervolgens live zetten door op de button “Publish” te klikken. Bijkomend voordeel is dat de Google Tag Manager ook nog in zekere mate lijkt te controleren of er in de versie die je wilt publiceren geen programmeer fouten staan.

De introductie video van Google over de Tag Manager laat de besproken stappen zien gelijktijdig met het doorlopen van de interface van de tool.