Starten met Web Analytics: 3 goede voornemens voor 2011

Facebooktwitterlinkedin
Nu het nieuwe jaar net is begonnen, is het een mooi moment om vooruit te blikken op het gebied van Web Analytics en Conversie Optimalisatie. Wat is blijven liggen in 2010? En wat brengt dit nieuwe jaar? Daarom presenteren we in dit artikel 3 goede Web Analytics voornemens van 2011:
  1. Zet je vrienden of kennissen achter je website;
  2. Maak je site sneller;
  3. Houd je mobiele bezoek in de gaten.

Voornemen #1: zet je vrienden of kennissen achter je website.
Een frisse blik op je eigen website kan voor verrassende inzichten zorgen. Zelf ben je vaak blind geworden voor de verbeterpunten van je eigen website. Een goede manier om snel inzicht te krijgen in de goede en slechte aspecten van jouw website, is het uitvoeren van gebruikerstesten. Uit onderzoek van Jakob Nielsen blijkt dat je met 5-8 personen ongeveer 85% van de usability knelpunten kunt vinden. Het doen van een gebruikerstest kan heel laagdrempig worden opgepakt, maar ook professioneel. Om zelf een gebruikerstest te starten, heb je in feite alleen de volgende zaken nodig:
  • 5-8 proefkonijnen;
  • Een PC met internetverbinding;
  • 1 testbegeleider;
  • Een kort testplan met enkele opdrachten die de testpersonen moeten uitvoeren tijdens de gebruikerstest.
Door goed door te vragen en de testpersoon hardop te laten praten waarom hij/zij bepaalde dingen doen (de zogenaamde think-aloud methode), komen veel verbeterpunten aan het licht. Maar er zijn ook andere goedkope methoden om de gebruiksvriendelijkheid te testen. Om later de testen makkelijk terug te kijken, is het mogelijk om screen-recording tools te gebruiken. Een voorbeeld van zo’n (professionele) tool is Morae, waarbij tegelijkertijd een screenrecording met een webcam recording wordt gecombineerd. Maar ook goedkopere alternatieven zijn beschikbaar.  Kortom, nodig een aantal mensen uit, zet ze achter je website, vraag door en leer hiervan! Vaak komen hier genoeg verbeterpunten uit voor de eerste maanden het nieuwe jaar.

Voornemen #2: Maak je site sneller
Snelheid is belangrijk voor de gebruikerservaring, maar ook voor Google. Gelukkig zijn er voldoende methoden om aan de snelheid van je site te werken. Daarom enkele tips:
  • Kijk hoe snel jouw website is ten opzichte van jouw concurrenten. Via Webpagetest.org kun je bijvoorbeeld een video maken waarbij je ziet hoe snel jouw site laadt ten opzichte van je concurrenten.
  • Gebruik GTMetrix om jouw website door meerdere diagnosetools te halen die kijken waar snelheidsverbeteringen mogelijk zijn.
Meer weten over het verbeteren van de snelheid van je website? Collega Andre Scholten heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven, en ook dit artikel is zeker het lezen waard.

Voornemen #3: Houd je mobiele bezoek in de gaten
Mobiel internet  is in opkomst, en ook de markt voor de iPad en andere tablets zullen doorgroeien in 2011. Belangrijk dus om te kijken of deze groeiende groep bezoekers makkelijk uit de voeten kan op jouw website.  Er zullen steeds meer mensen komen die met bijvoorbeeld de iPad een normale website bezoeken. Uit een usabilityonderzoek van de Norman Nielsen group blijkt bijvoorbeeld dat zoomen en het klikken op links voor iPad bezoekers moeilijk is. Kortom, houd het aantal mobiele bezoekers in de gaten en kijk hoe deze groep presteert op jouw site. Zo kun je wellicht tot de conclusie komen om een mobiele site/app te ontwikkelen, of de huidige site gebruiksvriendelijker te maken voor mobiele bezoekers. In een eerder artikel hebben we gekeken hoe je Google Analytics data kunt gebruiken om de performance van je mobiele bezoek te beoordelen. Naast deze analyse kun je natuurlijk ook een gebruikerstest doen met  bijvoorbeeld de iPad.

Zie jij andere voornemens op het gebied van Web Analytics of Conversie Optimalisatie? We horen het graag in de reacties. En natuurlijk een conversierijk 2011 toegewenst!