Starten met Web Analytics: 4 tips voor de 404-pagina

Facebooktwitterlinkedin

Hoe vervelend is het als je tijdens je bezoek ineens een foutmelding krijgt? Voor sommige bezoekers kan een foutmelding of een 404-pagina een directe aanleiding zijn om hun bezoek te staken en bijvoorbeeld naar een concurrent te gaan. Toch zijn er veel websites die weinig tot geen aandacht besteden aan hun 404-pagina. In deze post enkele belangrijke tips om inzicht te krijgen waar 404-pagina’s ontstaan en om een betere 404-pagina te maken.

Tip 1: Voorkomen is beter dan genezen
Er zijn meerdere mogelijkheden om 404-pagina’s op te sporen. Belangrijke voorwaarde om dit succesvol te doen, is de 404 pagina een unieke URL te geven (www.site.nl/404) of in de paginatitel bijvoorbeeld “404” of “foutmelding” terug laten komen. Zo kun je makkelijk de 404-pagina’s uit je statistiekenpakket filteren. Stel, je 404-pagina heeft in de paginatitel “404’ staan. Je kunt dan via Google Analytics zoeken op titel:
Als je op een pagina klikt, kun je zien welke URL achter deze paginatitel schuilgaat. Via “navigatie-overzicht” kun je vervolgens zien hoe  bezoekers op deze 404-pagina terecht zijn gekomen. Op deze URL’s kunnen links staan die een 404-pagina opleveren.  Een andere optie is het aanpassen van de Google Analytics meetcode om inzicht te krijgen in 404-pagina’s.Mocht je geen Web Analytics pakket gebruiken, dan kun je gebruik maken van een dode link checker, bijvoorbeeld Xenu link Sleuth. Let wel bij het gebruik van dit soort tools, in sommige gevallen kan het een behoorlijke aanslag zijn op de servercapaciteit.
Nu we het aantal 404-pagina’s zo veel mogelijk hebben beperkt, is het tijd om te kijken naar de pagina zelf. De komende tips voor het omgaan met 404-pagina’s zijn richtlijnen gebaseerd op usability-goere Jakob Nielsen:

Tip 2: Gebruik eenvoudig en niet-technisch taalgebruik
Wat is er nou vervelender dan technisch taalgebruik op een site? Probeer simpel uit te leggen dat er iets mis is gegaan. Probeer hier zo specifiek mogelijk in te zijn, dit resulteert namelijk in begrip van de bezoeker. Walmart geeft  bijvoorbeeld mogelijke oorzaken van de foutmelding en tips voor het vervolg in gewone mensentaal:
Tip 3: Zeg sorry
Suggereer niet op een 404-pagina dat het de schuld van de bezoeker is dat deze hier beland is. Bied je verontschuldigen aan, maar overdrijf het niet. Om toch nog een glimlach op het gezicht van de bezoeker te krijgen, is het gebruik van humor zeker aan te raden!
Tip 4: Geef duidelijke instructies
Een goede 404-pagina geeft aan wat ik moet doen om weer op het goede spoor te komen. Om de bezoeker zo goed mogelijk tegemoet te komen, kun je het beste in het kort vertellen wat mogelijke vervolgstappen zijn. Ook kun je de interne zoekmachine een prominente plek geven op de 404-pagina:
Kortom, probeer je 404-pagina’s zo veel mogelijk te beperken en kritisch te kijken naar de 404-pagina zelf. Geef duidelijke instructie, bied je excuses aan en geef duidelijke vervolgstappen. Combineer dit met een flinke dosis humor en je bezoeker zal je site minder snel verlaten. Om te bewijzen dat instructies en humor een prima combinatie kunnen zijn, zie onderstaande voorbeeld van de 404-pagina van www.nextwaveperformance.com:

2 reacties

  • Pascal Vleugels 9 september 2010 at 15:15

    Goed artikel en duidelijke voorbeelden! Een andere tip om misschien te gebruiken, is om meteen je interne zoekmachine te laten zoeken naar woorden in de URL, en die resultaten meteen laten zien als navigeer-opties

    Denk aan de “Bedoelde je misschien”-functie van Google

  • Annelies 12 september 2010 at 16:38

    Ha Auke,
    Mooie tips! Ik heb ze zelf begin dit jaar ook nog maar eens opgeschreven, met nog een paar extra tips om hem nog leuker/socialer te maken. Misschien ook wel handig.
    Ehm hier: http://www.anneliesje.nl/articles/141/hoe-maak-je-een-sociale-404-pagina

Het is niet mogelijk om te reageren.