Starten met Web Analytics: de kracht van interne zoekwoorden

Facebooktwitterlinkedin

vergrootglas

Heb je een zoekfunctie op je website? Is het antwoord nee, voeg dan gelijk een (goed werkende) interne zoekfunctie toe. Want een interne zoekfunctie is cruciaal om drie redenen:

1.    Sommige bezoekers gebruiken  altijd de interne zoekfunctie, dit is voor hen de  standaard manier van navigeren;
2.    Het vormt een extra hulp voor bezoekers die de gewenste informatie niet kunnen vinden;
3.    De zoekwoorden die bezoekers invullen leveren waardevolle inzichten op!

De interne zoekfunctie geeft een goed beeld van waar je bezoekers naar op zoek zijn of wat ze niet kunnen vinden.  Zie het als een dagelijks marktonderzoek dat een bepaald percentage van je bezoekers elke dag uitvoert. Dus als je geen interne zoekfunctie op je site hebt, vraag je webbouwer direct om deze door te voeren!  Gebruik bijvoorbeeld de interne zoekmachine die Google beschikbaar stelt.  Doorgevoerd? Mooi zo, lees dan verder.

Vooraf: Interne zoekfunctie doormeten in Google Analytics
Om de interne zoekmachine door te meten, moet Google Analytics weten met welke parameter dit gebeurd. Het interne zoekwoord moet achter deze parameter komen te staan. Stel, ik vul op Traffic4u.nl “Web Analytics”in:

internezoekopdracht

Als ik de interne zoekresultaten bekijk, zie ik de volgende URL:

inurl

Achter de parameter “s” zien we het interne zoekwoord terugkomen.  Vervolgens kun je onder analytics instellingen > profielinstellingen > profielgegevens bewerken deze parameter instellen:

sitesearch_in_GA

Kortom, als het interne zoekwoord als een parameter terugkomt in de URL, kan je op deze wijze de interne zoekmachine instellen in Google Analytics. Is dit niet het geval, bel je webbouwer op en vraag of het interne zoekwoord in de url verwerkt kan worden.

Site search
Wanneer je de rapporten in Google Analytics bekijkt, kun je onder inhoud > site search alles te weten komen over de interne zoekmachine:

overzicht_sitesearch

Onder “gebruik” kun je terugvinden hoeveel bezoekers de interne zoekfunctie gebruiken. Hoe hoger dit percentage is, des te belangrijker de interne zoekfunctie. Let daarom zeker bij hoge percentages op dat de interne zoekmachine relevante resultaten oplevert,  voorkom dit soort situaties!

Kies je voor “zoekwoorden”, dan zie je welke interne zoekwoorden er zijn ingevuld en hoe vaak dit gebeurd is:

overzicht_interne_zoekwoorden

Hoe onderneem ik actie?
Er zijn een aantal manieren om gebruik te maken van de gegevens uit de interne zoekmachine:

1.    Nieuwe content maken
Voor veel gebruikte interne zoekwoorden kan extra content worden gemaakt. Dit is immers waar de bezoekers behoefte aan hebben. Maar ook vanuit SEO-oogpunt is het verstandig om op deze zoekwoorden een hoge ranking te behalen.

2.    Content prominenter op de site plaatsen

In sommige periodes is er behoefte aan specifieke informatie voor sommige websites. Zie hieronder een voorbeeld voor  “open dag” voor een Nederlandse Universiteit:

opendag

3.    Aanpassingen in assortiment
Met name voor e-commerce websites is dit waardevolle input. Wordt er gezocht op merken die niet in het assortiment beschikbaar zijn? Wellicht moeten deze merken/producten in het assortiment opgenomen worden. Ook wordt inzichtelijk of bepaalde merken populairder worden of juist niet. Zie hier een mooie case op Webanalisten.nl

4.    Input voor AdWords campagne
Naast input voor SEO, kunnen interne zoekwoorden ook input vormen voor Search Advertising. De interne zoekwoorden zijn relevant voor je bezoekers, dus waarom hier niet op adverteren? De ervaringen hiermee zijn over het algemeen positief.

Kortom, er zijn genoeg inzichten waar je direct mee aan de slag kan!

Eerder verschenen in de serie “starten met Web Analytics”:

Starten met Web Analytics: waar staat uw organisatie
Starten met Web Analytics: in 3 stappen werk maken van je “high quality” verkeersbronnen
Starten met Web Analytics: hoe vind ik een speld in een hooiberg?
Starten met Web Analytics: waarom komen bezoekers eigenlijk op je site?