Starten met Web Analytics: Filter je weg naar waardevolle inzichten

Facebooktwitterlinkedin

vergiet

In de meeste Web Analytics pakketten zie je in de rapporten standaard de top 10 resultaten.  Daardoor focussen  veel (online) marketeers zich op de top 10 van zoekwoorden, bekeken pagina’s en verkeersbronnen. Echter, hoe waardevol is deze informatie om gericht je website te verbeteren? De praktijk laat vaak zien dat deze top 10 rapporten weinig schommelingen laten zien en niet de gewenste inzichten oplevert. Gelukkig heeft Google Analytics sinds de laatste grote update de filter functies binnen rapporten uitgebreid, waardoor je veel makkelijker die zoekwoorden en verkeersbronnen kunt lokaliseren die veel waard zijn voor jouw website.

Waardevolle verkeersbronnen
Welke verkeersbronnen zijn veel waard voor mijn website? Hiervoor kun je aantal KPI’s hanteren. Veelgebruikt is de KPI “bezoeken”. Hiervoor zijn de top 10 lijsten geschikt, je ziet dan de 10 verkeersbronnen  die de meeste bezoeken opleveren:

verkeersbronnen

We zien dat de top-10 verkeersbronnen  71,4% van het totale verkeer voor haar rekening neemt.  Echter, de overige 29% zien we niet terug, en deze zijn verspreid over 1018 verschillende bronnen! Hoe vinden we hiertussen nou de goudmijntjes?  Gelukkig schiet het geavanceerde filter te hulp.

Wat heb je liever: 1000 bezoeken die niks kopen of 100 bezoeken waarvan er 3 wat bestellen? Hieruit blijkt dat naast de kwantiteit van een verkeersbron, ook de kwaliteit een belangrijk aspect is. Als je een e-commerce site hebt, kun je zoekwoorden relateren aan de KPI “waarde per bezoek”. Heb je doelen ingesteld, stuur dan op het succespercentage voor deze doelen. Heb je deze doelen ook nog een doelwaarde meegegeven? Gebruik dan de KPI “doelwaarde per bezoek”. Meer informatie over het instellen van doelen en doelwaardes is hier te vinden.

Binnen het geavanceerde filter kunnen we het rapport filteren op deze KPI’s. In onderstaand voorbeeld gaan we filteren op het succespercentage “Nieuwsbrief aanmelding”. Dit is het percentage van bezoek vanuit een zoekwoord/verkeersbron dat zich inschrijft voor de nieuwsbrief. We zien dat gemiddeld 0,26% van alle bezoeken zich inschrijft voor de nieuwsbrief:

verkeersbronnen_doelen

Hoe kunnen we uit die andere 1018 verkeersbronnen die verkeersbronnen filteren die bovengemiddeld vaak resulteren in een nieuwsbriefaanvraag? Dit kan door het gebruik van het geavanceerde filter (naast de uitvoeren-button).

Stel: we willen alleen die verkeersbronnen zien die bovengemiddeld converteren. Hiervoor geven we in het geavanceerde filter aan dat een verkeersbron boven het gemiddelde succespercentage moet zitten:

filterenopconversieAls je vervolgens dit filter toepast, zien we het volgende rapport:

40verkeersbronnen

Van 1028 verkeersbronnen zijn er nu 40 overgebleven. Al deze verkeersbronnen presteren bovengemiddeld en zijn dus aantrekkelijk om te optimaliseren/ uit te bouwen.

Wat vaak voorkomt  is dat je met dit soort filteropdrachten veel verkeersbronnen met enkele bezoeken krijgt. Deze “lucky shots” kun je ook met het geavanceerde filter eruit krijgen door het aantal bezoeken als filtervoorwaarde mee te nemen:

filterenopbezoekenHierdoor neem het aantal verkeersbronnen af van 40 naar 23:

23verkeersbronnen

We hebben nu 23 verkeersbronnen te pakken die waardevolle  bezoeken opleveren en het optimaliseren waard zijn. Dit in de tegenstelling tot de top-10 waar Google Analytics standaard mee komt.

Overige toepassingen
Ook in de volgende rapporten is het gebruik van het geavanceerde filter van meerdwaarde (tussen haakjes waar je het rapport kunt vinden in Google Analytics):

Zoekwoorden (verkeersbronnen > zoekwoorden)
Welke long-tail zoekwoorden kennen een hoge waarde per bezoek/(doel)waarde?

(AdWords) campagnes (verkeersbronnen > AdWords/Campagnes)
Welke campagnes scoren goed en leveren waardevolle bezoeken op? De potentie van de zoekwoorden kun beoordelen met de Google Adwords verkeerschatter.

Kaartoverlay (bezoekers > kaartoverlay)

Welke landen/plaatsen scoren goed? Google Analytics easteregg: wil je dit rapport op provincie-niveau zien? Als je een land hebt geselecteerd, verschijnt in de URL de parameter segkey=city. Vervang dit door segkey=region.

Pagina’s filteren op hoge bouncerates
Om de kwaliteit van content te beoordelen, kan het geavanceerde filter ook gebruikt worden in combinatie met de KPI ”weigeringspercentage”. Zo kunnen de pagina’s inzichtelijk worden gemaakt met een relatief hoog weigeringspercentage. In het Google Analytics rapport inhoud>belangrijkste bestemmingspagina’s kun je dit voorbeeld gebruiken:

bouncerategefilterd

In dit voorbeeld is gefilterd op een bovengemiddeld weigeringspercentage en meer dan 100 instappunten. De pagina’s die worden weergegeven verdienen dus een inspectie om te kijken hoe het weigeringpercentage op deze pagina’s verlaagd kan worden. Let op: een hoog weigeringspercentage is niet altijd een goede indicator van een slecht presterende pagina!

Kortom, het geavanceerde filter is een zeer krachtige tool waarmee je echt tot de gewenste inzichten kunt komen. Extra informatie over het geavanceerde filter is hier en hier te vinden.

Eerder verschenen in de serie “Starten met Web Analytics”:

Starten met Web Analytics: de kracht van interne zoekwoorden
Starten met Web Analytics: waar staat uw organisatie
Starten met Web Analytics: in 3 stappen werk maken van je “high quality” verkeersbronnen
Starten met Web Analytics: hoe vind ik een speld in een hooiberg?
Starten met Web Analytics: waarom komen bezoekers eigenlijk op je site?