Starten met Web Analytics: hoe vind ik een speld in een hooiberg?

Facebooktwitterlinkedin

needle-haystackVeel marketeers vinden het moeilijk om zichten te krijgen in de data van Web Analytics pakket.  Het is namelijk een hele uitdaging om in de tientallen rapporten de gewenste inzichten te vinden. Zou het niet mooi zijn als een Web Analytics pakket ook een beetje zou meedenken om die speld in de hooiberg te vinden? Of dat er structuur is in de vorm van rapportages? In dit artikel, onderdeel van de serie “starten met Web Analytics”,  staat het instellen van alerts en e-mail rapportages centraal om dit probleem op te lossen.

Laat Google Analytics het werk doen

Sinds enkele weken heeft Google Analytics een er een nieuw onderdeel bij gekregen, namelijk “informatie”. Deze nieuwe feature, ook wel bekend als analytics intelligence, heeft twee features:

1. Automatische meldingen
Google Analytics kijkt naar onregelmatigheden in de data. Krijg je ineens extreem veel bezoek uit Swasiland, dan zal Google Analytics hier een melding van maken. Door het klikken op de verticale balken, komen meldingen voor deze dag/week/maand tevoorschijn:

voorbeeld_intelligence

Uit het rapport blijkt dat de omzet vanuit Gelderland, Noord-Brabant en Zuid-Holland aanzienlijk hoger is dan Google Analytics verwacht (voor de statistici: een afwijking van meer dan 7 keer de standaarddeviatie ten opzichte van het gemiddelde). Deze meldingen vormen een mooi startpunt om op onderzoek te gaan waarom deze omzet uit deze provincies zo is gestegen. Kortom, met deze functie kom je achter zaken die je anders wellicht nooit was tegen gekomen.

2. Aangepaste meldingen

Gelukkig kan je ook zelf aangeven wat Google Analytics voor je in de gaten moet houden. Dit kan door een aangepaste melding aan  te maken. Hiermee laat je Google Analytics weten waar op gelet moet worden en wanneer Google Analytics een e-mail alert moet sturen:

eenmeldingmaken

Hier is een alert ingesteld wanneer de weekomzet met meer dan 20% daalt ten opzichte van de week ervoor. Handig hierbij, is dat je deze alert gelijk op meerdere profielen kunt toepassen door de dropdown te gebruiken bij “0 andere profielen”.Door het eenmalig instellen van dit soort alert, bespaar je jezelf heel veel graafwerk in Google Analytics.

E-mail rapportage

Een andere manier om niet in de data te verzuipen, is het instellen van e-mail rapportages. Dit is met name handig voor mensen die niet de moeite (willen) nemen om in te loggen in een Web Analytics tool. Zie onderstaande voorbeelden van functies en hun Web Analytics vraag:

•    Het management (wat doen de bezoekersaantallen?)
•    Stafafdelingen (hoe vaak zijn de sollicitaties bekeken op de site?)
•    Franchisenemers (hoeveel afhaalbestellingen heb ik gekregen deze week?)

Door voor deze groepen een e-mail rapportage in te stellen, maken ze op een laagdrempelige wijze kennis met de voor hun relevante data.Binnen ieder rapport in Google Analytics kun je de functie “e-mail” kiezen:

e-mail

Vervolgens kun je het rapport gelijk mailen of instellen als een periodiek terugkomende e-mail:

e-mailrapportage

Als je eenmaal een e-mail rapportage gepland hebt, kun je hier ook extra rapporten aan toevoegen. Dit doe je door de optie “toevoegen aan bestaande” te kiezen:

toevoegenaanbestaand

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

Met gebruik van automatische meldingen, aangepaste meldingen en e-mail rapportages voorkomt dat je veel tijd en moet  te steken in Google Analytics om gewenste inzichten te krijgen.  Voor extra informatie over deze onderwerpen, zie ook:

Google Analytics blog

Avinash Kaushik over “Analytics Intelligence”

Eerder verschenen er in deze reeks:

Starten met Web Analytics: waar staat uw organisatie

Starten met Web Analytics: in 3 stappen werk maken van je “high quality” verkeersbronnen