Starten met Web Analytics: interne zoekmachineoptimalisatie in 4 stappen

Facebooktwitterlinkedin

Het is een veel gehoorde term: “zoekmachinemarketing”. Over zoekmachineoptimalisatie zijn bibliotheken vol geschreven, waarbij te vaak een belangrijke zoekmachine wordt overgeslagen: de interne zoekmachine! In dit artikel gaan we in 4 stappen de interne zoekmachine optimaliseren:

  1. Interne zoekmachine doormeten
  2. Belang interne zoekmachine vaststellen
  3. Kwaliteit en kwantiteit interne zoekmachine bepalen
  4. Fix what’s broken!

Succes!

Stap 1: interne zoekmachine doormeten

Voordat je kunt gaan optimaliseren, moet je natuurlijk wel de interne zoekmachine kunnen doormeten. In de meeste gevallen is dit relatief simpel. De belangrijkste voorwaarde om de interne zoekmachine door te meten, is de opbouw van de URL. Als het zoekwoord als parameter terugkomt in de URL, kan de interne zoekmachine relatief makkelijk ingesteld worden.  Zoek je op dit blog bijvoorbeeld op “Web Analytics”, dan ziet de URL er zo uit: http://www.traffic4u.nl/?s=web+analytics&x=0&y=0 In dit geval is de parameter “s” en het zoekwoord “Web Analytics”.
Wordt het zoekwoord niet meegegeven in de URL? Bel de webbouwer en stuur hem dit artikel. Mocht dit toch niet lukken, neem dan contact met ons op!

Als je nu naar de profielinstellingen gaat van Google Analytics, vul dan het volgende in:

Als je de parameter en de juiste radio-button hebt ingevuld, kun je hier de resultaten vinden van de interne zoekmachine in Google Analytics:

Stap 2: Belang interne zoekmachine vaststellen
Nu je interne zoekmachine is ingesteld, is de vraag of deze wel de moeite waard is om te optimaliseren. Hoe kun je dit nou beoordelen? Er zijn 2 criteria die je hierbij kunt hanteren:

1.    Hoeveel bezoekers gebruiken de interne zoekmachine?
2.    Hoe waardevol zijn bezoekers die de interne zoekmachine gebruiken?

Het eerste criterium is makkelijk te vinden onder site search > gebruik:

Hier blijkt 11,37% van de bezoeken de interne zoekfunctie te gebruiken. Dat is best veel. In dit geval is het dus zeker waard om verder te kijken. Bij hele lage percentages (onder 1%), wordt het al veel minder interessant om verder te kijken.

Om te beoordelen hoe waardevol bezoekers zijn die de interne zoekmachine gebruiken, is het van belang dat je doelen hebt ingesteld of e-commerce hebt geactiveerd. Als je nu klikt op het tabblad e-commerce binnen Site search > gebruik, dan zie je dit rapport:

En nu wordt het echt  interessant. Ruim 11% van de bezoekers doen een zoekopdracht en deze groep is goed voor 23,87% van de omzet. Dit zijn dus zeer waardevolle bezoekers! Als je nu “waarde per bezoek” selecteert, zien we dit verschil heel duidelijk terug:

Het moge duidelijk zijn, deze interne zoekers moeten we te vriend houden. De kwaliteit van de interne zoekmachine is hier dus zeer belangrijk. Snel door naar de volgende stap…

Stap 3: Kwaliteit en kwantiteit interne zoekmachine vaststellen
In deze stap wordt de basis gelegd om de gewenste inzichten in de interne zoekmachine te krijgen. Graag willen we weten of bezoekers wel genoeg (relevante) resultaten krijgen voor hun zoekopdrachten. Zou het niet mooi zijn als we per zoekwoord het aantal resultaten kunnen weten? Er zijn twee manieren om hier naar te kijken:

1. Bekijk het uitstapperspercentage per intern zoekwoord (kwaliteit)

In het rapport site search > zoekwoorden staat een kolom genaamd “% uitstappunten zoekopdrachten”. Dit is het percentage bezoeken dat de interne zoekopdracht de site verlaat. Hoge percentage duiden dus op slechte zoekresultaten. Ook het percentage zoekverfijningen (bezoekers doen opnieuw een zoekopdracht omdat het zoekresultaat niet het gewenste resultaat oplevert) is belangrijk om te kijken welke zoekwoorden slechte resultaten opleveren.

2. Meet het aantal interne zoekresultaten door per interne zoekopdracht (kwantiteit)

In stap 1 hebben we uitgelegd dat je met een parameter het interne zoekwoord kunt doormeten. Met een extra parameter zou je ook het aantal zoekresultaten kunnen meegeven. Lukt het de webbouwer niet lukken om dit te realiseren, dan vertellen we je graag hoe het alsnog kan.  Wordt het aantal zoekresultaten als extra parameter meegegeven, stel deze dan als categorie in:

Vervolgens zien we onder Site search > categorieën dit terug:
We hebben nu dus een categorie 0, hieronder vallen alle interne zoekwoorden die geen resultaten opleverden. Belangrijke info om de interne zoekmachine te verbeteren. In dit geval is de categorie 0 het aantal interne zoekopdrachten met 0 resultaten. We zien hier dat dit een aanzienlijk percentage is. Klikken we op deze categorie, dan zien we om welke interne zoekwoorden het gaat. Een mooi bruggetje naar de laatste stap…

Stap 4: Fix what’s broken!

In de vorige 3 stappen hebben we de interne zoekmachine doormeetbaar gemaakt, gecheckt hoe belangrijk deze is en of deze kwalitatief en kwantitatief presteert. Zo hebben we inzichtelijk gemaakt welke interne zoekwoorden 0 resultaten opleveren en/of welke interne zoekwoorden veel uitstappers/verfijners hebben.  Met deze informatie kun je snel die zoekwoorden opsporen die een beter resultaat moeten opleveren of überhaupt een resultaat moeten opleveren.

5 reacties

  • Tom de Haan 21 mei 2010 at 00:55

    goed artikel! ga zo door!

  • Erwin 14 juni 2010 at 19:28

    Leuk artikel, heb gelijk google analytics ingesteld en het lijkt te werken. Het categorie gebreuren vind ik alleen een beetje vreemd. Je kan toch niet in de url het aantal resultaten meegeven, dit kan alleen als je direct na je zoek query een redirect doet met het aantal resultaten in de url, maar dat is een beetje omslachtig.

  • André Scholten 15 juni 2010 at 09:11

    Erwin: je kunt ook de te meten URL aanpassen. Dan wordt de Google Analytics code bijvoorbeeld zo:

    pageTracker._trackPageview("/zoeken.php?woord=voorbeeld&categorie=2");

    Je hoeft dan niets aan de URL toe te voegen en toch kun je het aantal resultaten aan Google Analytics meegeven. Google Analytics zal in dit geval de meegegeven URL gebruiken in plaats van de echte URL.

  • Erwin 15 juni 2010 at 19:02

    Bedankt voor je reactie Andre. Was mij niet geheel bekend dat je de url aan kon passen in de tracking code van analytics.

  • Dennis 31 oktober 2011 at 15:35

    Handige info, bedankt 🙂

Het is niet mogelijk om te reageren.