Starten met Web Analytics: meet interne campagnes door met de interne zoekmachine in plaats van de URL-maker!

Facebooktwitterlinkedin

Om de effectiviteit van een externe campagne door te meten in Google Analytics, biedt Google Analytics de URL-maker aan. Hierbij worden extra waardes meegegeven in de URL, waardoor Google Analytics een bezoek koppelt aan een bron, medium en campagne. Deze oplossing kan ook gebruikt worden voor interne campagnes, bijvoorbeeld een homepagebanner die linkt naar dieper gelegen actiepagina. Deze oplossing lijkt in eerste instantie een goede, maar resulteert in een extra probleem. In dit artikel een toelichting op dit probleem en, natuurlijk, de oplossing.

Het probleem: campagneoverschrijving

Google Analytics onthoudt de laatst bekende campagne in Google Analytics. Stel, ik kom via AdWords op  de website van Traffic4u en ik klik op de homepagebanner door naar de Conversion Optimization pagina. Omdat ik via meerdere routes op de homepage op deze pagina kan komen, voeg ik aan de banner interne campagnevariabelen toe:

Vervolgens doe ik een contactaanvraag via de site. Het bezoek en de conversie zal Google Analytics dan toekennen aan de interne campagne:

En hier ontstaat een probleem. De oorspronkelijke verkeersbron, AdWords, wordt overschreven door de interne campagne. In veel gevallen is dit niet wenselijk, omdat je hiermee de bron van binnenkomst niet de credits geeft en deze campagnes dus niet goed op waarde worden geschat. Aan de andere kant wil je wel graag weten welke links er vanaf de homepage gebruikt worden om de interne campagne te beoordelen. Hoe lossen we dit probleem op?

De oplossing

Door op een slimme manier de rapportages voor de interne zoekmachine te gebruiken, kan dit probleem opgelost worden. De conversie wordt aan de oorspronkelijke bron toegewezen, terwijl we het gewenste inzicht binnen de interne zoekmachine behouden:

We zullen stapsgewijs de oplossing toelichten:

Stap 1: Vervang de interne campagne variabelen met een eigen parameter.

In het voorbeeld wordt de URL

  • www.traffic4u.nl/conversion-optimization?utm_source=homepage&utm_medium=banner&utm_campaign=intern

gebruikt. Voor utm_ gebruik je een nieuwe parameter, bijvoorbeeld utm_intern. Bij de oplossing gebruik je maximaal 2 utm_intern variabelen:

utm_intern_content: Geeft aan wat voor type link het is (banner, tekstlink, afbeelding etc).

utm_intern_campaign: Geeft aan voor welke campagne de link is bestemd (bv najaarscampagne)

In dit geval wordt de link:

  • www.traffic4u.nl/conversion-optimization?utm_intern_campaign=homepage_conversion&utm_intern_content=banner

Voordat we deze oplossing live zetten, moeten we nog de volgende stappen doorlopen:

Stap 2: maak een nieuw profiel aan en stel de interne zoekmachine in met de nieuwe parameters

Om de interne campagnes goed bij te houden, gaan we een nieuw profiel aanmaken waarin we de interne zoekmachine volledig inrichten voor de interne campagnes. Dit profiel noem je bijvoorbeeld “interne campagnes”.
Na het aanmaken ga je naar de profielinstellingen en stel je de interne zoekmachine als volgt in:

De campagne wordt als categorie ingesteld, zodat je makkelijk binnen deze categorie kunt kijken hoeveel bezoeken/conversies vanuit de banner, tekstlink etc. komt. In onderstaande voorbeeld zien we binnen de campagne “homepage” via welk links (mainpicture of teaser) de bezoeken kwamen:

Ook kan je via het tabblad “goalset” zien hoeveel conversies er zijn behaald per type link. Kortom, alles wat je wilt weten over de interne campagnes, kan je vinden in dit rapport.

Stap 3: nieuwe parameters uitsluiten in alle andere profielen

Omdat we nieuwe parameters gebruiken, ontstaat er de volgende situatie: dezelfde pagina wordt door Google Analytics op meerdere manieren gemeten:
Zonder interne variabelen:

  • www.traffic4u.nl/conversion-optimization

Met interne variabelen:

  • www.traffic4u.nl/conversion-optimization?utm_intern_campaign=homepage_conversion&utm_intern_content=banner

Om te voorkomen dat Google Analytics deze variabelen “dubbel” gaat meten, moeten de nieuwe parameters uitgesloten worden in de profielinstellingen van alle overige profielen:

Samenvatting

Door de utm_variabelen te vervangen door eigen parameters (bijvoorbeeld utm_intern), kan de interne zoekmachine gebruikt worden om inzicht te krijgen in de interne campagnes. Hiermee wordt voorkomen dat de interne campagne de oorspronkelijke (betaalde) campagnes overschrijft.

3 reacties

  • Martijn Beijk 9 februari 2011 at 13:30

    Hah auke! leuk artikel. De interne zoekmachine functie is inderdaad een erg nuttige tool om te gebruiken. Ook erg handig dat je dan ook een karakterlimiet hebt die stukken groter is dan bij bijv. custom vars. en zo zijn er dus tal van toepassingen mogelijk.

  • Ward van Gellecum 5 mei 2011 at 15:20

    Auke, interessant artikel. Was een tijdje op zoek naar zo’n oplossing en heb het meteen toegepast.
    Je gaf aan dat deze methodiek ervoor zorgt niet de cookie overschrijft die de attributie waarde aan Adwords toekent, maar hoe zit het dan met terugkerende bezoekers die geen nieuwe UTM of Gclid code tegenkomen? Dan wordt het volgende bezoek (en misschien aankoop)aan de site toegekend aan de oude UTM_intern_etc toch? Dit zou dan weer voor vervuiling zorgen.

    P.s. er staat 1 klein foutje:in je site search instelling van de category parameter plaats je utm_intern_campagne in het Ned. ipv campaign wat verder in je artikel wordt gebruikt.

    Gr Ward

  • Auke Molendijk 5 mei 2011 at 15:35

    Hallo Ward,

    Het mooie van de truc is dat de interne zoekmachine functionaliteit wordt gebruikt om het gebruik van interne campagnes door te meten. Dit staat helemaal los van UTM-variabelen en gclid’s. Kortom, Google Analytics zal nooit een conversie koppelen aan een UTM_intern campagne, simpelweg omdat Google Analytics dit niet als een campagne erkent.Maar omdat deze UTM_intern als zoekmachine parameter is ingesteld, kun je toch het gebruik van de interne campagnes analyseren. Je moet het dus zien als 2 losse systemen die prima naast elkaar leven.

Het is niet mogelijk om te reageren.