Starten met Web Analytics: waarom komen bezoekers eigenlijk op je site?

Facebooktwitterlinkedin

waarom

Weet u eigenlijk wel waarom bezoekers op uw website komen? Hoeveel procent komt voor informatie, hoeveel om iets te kopen of komen ze voor iets anders? De meeste eigenaren van een website denken te weten wat de belangrijkste doelen zijn voor hun bezoekers. Maar zou het niet fijn zijn om dit zeker te weten? Zeker weten!

Een Web Analytics pakket is goed in het beantwoorden van de vraag: wat er gebeurd er op mijn website. Maar een Web Analytics pakket vertelt je niet met welk doel bezoekers op je site komen en waarom dingen gebeuren. En deze informatie is zeer waardevol om je statstieken in de juiste context te plaatsen. Gelukkig is er een tool om gratis en zeer snel een beeld te krijgen waarom bezoekers op uw site komen en hoe succesvol ze deze doelen kunnen bereiken.

Binnen 4 vragen naar meer inzichten
Er is maar 1 manier om achter de motieven van uw bezoekers te komen: door ze het te vragen. En ja, hierbij ontkom je niet aan een online enquête. Je kent ze wel, van die ellenlange vragenlijsten waar maar geen einde aan lijkt te komen. Maar de praktijk leert dat meer vragen de respons niet ten goede komt en ook niet de gewenste inzichten. Gelukkig kun je met 4 vragen al achter de doelen van uw bezoekers komen en ook in hoeverre het deze bezoekers lukt om deze doelen te bereiken.  En als bonus kom je ook nog te weten waarom bezoekers hun doel niet bereiken. Hiermee blijft de : “overlast” voor je bezoekers dus beperkt.

4Q
Met de gratis enquêtetool 4Q, mede ontwikkeld door Web Analytics goeroe Avinash Kaushik, kan je binnen zeer snel  een goed beeld krijgen van de motieven van je bezoekers en in hoeverre je bezoekers hun doelen kunnen bereiken met jouw site.

Wanneer een bezoeker de site binnenkomt, wordt gevraagd of ze na afloop van hun bezoek vier vragen willen beantwoorden:

4qbegin

Hoeveel procent van de bezoekers deze mededeling krijgt en op welke pagina’s deze getriggerd wordt is gelukkig  in te stellen.  Ook is de taal en bedrijfslogo zijn instelbaar. Als de bezoeker niet wil meewerken, wordt de enquête bij een volgende bezoek niet meer getoond.Als de bezoeker toestemming geeft, krijgt de bezoeker bij het wegklikken van de site de volgende vier (!) vragen:

1.    Met welk doel kwam u op de website?
2.    Is het u gelukt om dit doel te bereiken?
3.    Zo nee, waarom niet?
4.    Hoe tevreden bent u over uw bezoek aan de site (cijfer 1 tot 10)?

Task Completion rate
De respons is zeer waardevol. Ten eerste omdat je nu weet wat de belangrijkste motieven zijn waarom bezoekers op jouw site komen. In onderstaand voorbeeld de doelen die bezoekers van een online schoenenshop hebben:

4qdashboard

We zien dat 32% van de bezoekers komt om een aankoop te doen en 38% om informatie te vinden. Ook zien we het gemiddelde cijfer van de enquête (65%, een 6,5 dus) en de mate waarin bezoekers hun doel bereikt hebben. Voor alle doelen ligt de gemiddelde “task completion rate” op 60%.

Je kan ook per doel zien in hoeverre bezoekers in staat waren dit doel te bereiken:

4qtask
Zo zien we dat in november 44% van de bezoekers die aangaven om iets te kopen, dat gelukt is. Oftewel, 56% van deze groep lukt het niet om iets te kopen. We zien ook dat het zoeken van informatie een stuk beter gaat. In november lukt het 73% van de bezoekers, in december 62%.

Waarom kocht ik niet?
Het mooie van de 4Q is dat bezoekers ook wordt gevraagd waarom het niet is gelukt om hun doel te bereiken. Dit is een open vraag, waarbij de antwoorden heel waardevol zijn om verbeteringen door te voeren in de site. Zie bijvoorbeeld de volgende reacties:

4qcomments

Uit bovenstaande reacties blijkt dat sommige bezoekers zeer specifieke informatie verwachten bij het kopen van schoenen.

Belangrijk aandachtspunt is het groeperen van soortgelijke reacties. Zo zien we dat voor veel bezoekers de schoen in hun maat niet verkrijgbaar is of het merk  schoen wat ze zochten niet beschikbaar is:

4qcomments2

Aan de slag!

Met 4Q krijg je inzichten in:

1.    De doelen van uw bezoekers;
2.    In hoeverre het deze bezoekers lukt om deze doelen te behalen;
3.    Waarom bezoekers hun doel niet behaalden.

Deze informatie helpt je om de balans in je website te verbeteren en om de feedback van de bezoekers te gebruiken om de site te verbeteren.

Dus ga aan de slag en meld je aan voor 4Q. Een videotutorial van is hier te vinden.

Eerder verschenen er in deze reeks:

Starten met Web Analytics: waar staat uw organisatie

Starten met Web Analytics: in 3 stappen werk maken van je “high quality” verkeersbronnen

Starten met Web Analytics: hoe vind ik een speld in een hooiberg?

Een reactie

  • Auke Jongbloed 7 januari 2010 at 11:39

    Zou het niet mooi zijn om een dergelijke tool te kunnen integreren met Google analytics? Dan zou je kunnen bekijken hoe mensen / groepen de website hebben gebruikt. Zou toch een mooie aanvulling zijn op deze handige enquêtetool.

Het is niet mogelijk om te reageren.