Starten met Web Analytics: wat moet ik met mijn mobiele bezoekers?

Facebooktwitterlinkedin

Mobiel internet groeit, dat mag voor de meeste mensen geen verrassing zijn. Maar wat moet ik met deze algemene wijsheid als (online) marketeer?  De echte vraag is natuurlijk: hoe sterk is deze trend van toepassing op mijn site? En moet ik bijvoorbeeld een mobiele site gaan opzetten?  Om deze vragen te beantwoorden, zijn er meerdere handige rapporten en analyses beschikbaar binnen je Web Analytics pakket. Deze helpen je om op een gefundeerde wijze een beslissing te nemen over de vraag wat je met je mobiele bezoekers moet doen. In dit artikel kijken we met name wat het huidige en toekomstige belang is van deze groep bezoekers en hoe goed deze groep mobiele bezoekers presteert op de huidige site.

Mobiele bezoekers in Google Analytics

In de meeste Web Analytics pakketten is informatie te vinden over het huidige aantal mobiele bezoekers. Heb je geen Web Analytics pakket? Dan kun je ook via een tool als Percent Mobile inzicht krijgen in het gedrag van mobiele bezoekers. Het meest gebruikte pakket,  Google Analytics, heeft een apart rapport voor mobiele bezoekers:

Hier vindt je het aantal bezoeken per mobiele apparaat. Om te kijken hoe snel het aantal mobiele bezoekers op jouw website groeit, kun je een periodevergelijking doen. In onderstaande figuur zien we het aantal mobiele bezoeken in de maanden augustus-oktober vergeleken met de periode mei-juli 2010:

Hier zien we een grote stijging in mobiel bezoek terug. Voor deze website is een duidelijke absolute stijging van het mobiele bezoek te zien. Het is daarbij belangrijk om ook te kijken naar de relatieve stijging om te beoordelen of het marktaandeel van mobiele bezoekers op het totale bezoek ook toeneemt. In dit geval blijkt dat ook zo te zijn:

Op basis van deze percentages wordt inzichtelijk hoeveel mobiele bezoekers je nu hebt en of deze groep bezoekers aan belang toeneemt voor je website. Maar daarmee is de vraag nog niet beantwoordt of je een mobiele site nodig hebt!  Immers, het kan best zo zijn dat mobiele bezoekers prima uit de voeten kunnen op de niet-mobiele website. Kortom, inzicht in het bezoekgedrag van deze groep bezoekers is erg belangrijk in het oordeel of een aparte mobiele site waarde toevoegt.

Gedrag mobiele bezoekers

Google Analytics biedt een krachtige segmentatie-tool waarmee je het gedrag van een specifieke groep bezoekers inzichtelijk kan maken. Je wilt natuurlijk graag weten hoe mobiele bezoekers zich gedragen ten opzichte van de gemiddelde bezoeker. Presteren mobiele bezoekers beter of juist slechter op belangrijkste processen in jouw website? Gelukkig biedt Google Analytics een standaard segment aan voor mobiel verkeer. Als je deze toepast, zie je in 1 oogopslag hoe mobiele bezoekers het doen ten opzichte van het gemiddelde van alle bezoekers:

Nu is de vraag of mobiele bezoekers dermate slecht presteren om een aparte mobiele site te overwegen. Bij deze analyse is het belangrijk om die processen te analyseren die voor mobiele bezoekers ook relevant zijn. Denk dus goed na wat belangrijke bezoekmotieven zijn voor mobiele bezoekers, en kijk of de mobiele bezoekers op dit moment hier goed op presteren. Je kunt hierbij kijken naar de volgende metrics:

  • Bouncepercentage;
  • Conversiepercentage;
  • E-commerce succespercentage.

In onderstaande figuur zien we bijvoorbeeld dat mobiele bezoekers veel sneller afhaken dan de gemiddelde bezoeker:

Nog een voorbeeld: het succespercentage voor het aanmelden van de nieuwsbrief:

In deze situatie presteren de mobiele bezoekers dermate slechter dan de gemiddelde bezoeker, dat een aparte mobiele site te overwegen valt.

Conclusie

Binnen je Web Analytics pakket zijn meerdere analyses mogelijk om te kijken (1) hoe snel jouw mobiele bezoek groeit, (2) hoe groot het marktaandeel van je mobiele bezoek is en (3) hoe deze groep bezoekers presteert op je huidige website.  Bij een toenemend belang van je mobiele bezoekers en slechte prestaties van deze groep, is de vraag gerechtvaardigd om een mobiele website te starten. 



2 reacties

  • Peter Minkjan 1 november 2010 at 13:59

    Goed stuk Auke,
    het mobiele verkeer wordt steeds belangrijker en mocht je in het mobiele verkeer duiken van je site vergeet dan niet je evt. AdWords verkeer te analyseren. Mocht mobiele betaalde verkeer veel slechter presteren dan die van ‘gewone’ desktops is het een goed idee om mobiele devices uit te sluiten of aparte ‘mobile only’ campagnes maken in AdWords.

  • Mathijs Kok 6 november 2010 at 20:20

    Wij zijn sinds kort gestart met een kleine proef of wij met een special app (die je 15 dagen gratis op je site kunt zetten) meer uit de mobiele bezoeker kunt halen.

    Ik hou dit blog voor tips en trucs zeker in de gaten!

    Bedankt Auke!

Het is niet mogelijk om te reageren.