Waarom zijn de AdSense cijfers in Analytics anders dan in AdSense

Facebooktwitterlinkedin

Een goede vraag die ik regelmatig tegenkom op diverse kanalen: waarom zijn de AdSense cijfers die je in Google Analytics ziet niet gelijk aan de cijfers die je in AdSense zelf ziet? En de verklaring hiervan is niet simpel omdat er ontzettend veel factoren meespelen in de metingen hiervan.

Allereerst het fenomeen in cijfers. Ik heb de getallen van een beschikbaar account in Excel naast elkaar gezet, wat rapporteert Analytics en wat rapporteert AdSense. Deel deze getallen door elkaar en je krijgt een verhouding zoals in onderstaande grafiek (exacte cijfers mag ik volgens de TOS van AdSense niet publiceren):
verhouding

Idealiter is deze verhouding altijd 1 maar in dit geval dus niet. In tegenstelling tot de AdWords rapportage van Analytics waar de AdWords getallen (impressions, costs, enz) rechtstreeks uit de database geïmporteerd worden zijn de AdSense getallen alleen gebaseerd op de meting van Analytics.

Het verschil ontstaat dus in de meting, en op welke punten er dan discrepanties ontstaan zal ik hieronder uitleggen:

Type advertentie

De Analytics meting meet alleen maar de advertentieblokken door. Alle andere vormen zoals het blokje met links of de mobiele advertenties worden niet gemeten. Wanneer je dus getallen naast elkaar legt moet je uit AdSense alleen de cijfers van de advertentieblokken bekijken.

Externe domeinen

Heb je ook AdSense draaien op andere domeinen dan je hoofddomein, dan dien je een extra script te plaatsen om de meting goed te laten verlopen.

Cookies

Google Analytics meet alleen bezoekers die cookies toestaan terwijl AdSense alle kliks kan meten. De kliks van AdSense gaan namelijk via een server waar alle bezoekers langs moeten, er kan daarom altijd een meting plaatsvinden.

Plaats van de code

Het Analytics meetscript staat op een andere plaats dan het AdSense script. Het kan dus zijn dat maar 1 van de beide scripts al geladen is wanneer een bezoeker verder klikt. Op dat moment zal alleen het geladen script de pageview/page impression (beide pakketten hebben andere definities) meten.
Ook zal in het geval dat het Analytics nog niet geladen is er ook geen AdSense meting voor Analytics plaatsvinden, en wel een AdSense meting voor AdSense.
En wellicht een onnodige opmerking: alle pagina’s waar AdSense op staat moeten dus een Analytics meetscript hebben.

(I)frames

AdSense advertenties worden in een (i)frame geladen, en er zijn een aantal browsers die dit niet ondersteunen. Dit aantal is niet heel groot, maar het kan ook zeker voor meetverschillen zorgen.

Ad Blockers

Een aantal beveiligingsprogramma’s en zogenaamde advertentie-blockers zorgen er voor dat er geen AdSense advertenties ingeladen worden. Hierdoor zal Analytics wel een pageview meten maar AdSense geen page-impression.

Tijdzone

Zorg er voor dat de tijdzones van beide accounts gelijk staan. Ander wordt de data van bepaalde dagen uit de verkeerde tijdsperiode gehaald. Heb je 1 van de accounts bijvoorbeeld op de tijdzone New York staan dan zullen die dagen 6 uur eerder beginnen en ook 6 uur eerder ophouden.

Analytics filters

Het kan zijn dat het profiel in Analytics waarin je de AdSense data bekijkt een aantal filters heeft die bepaalde data uit het profiel filteren. Ook de bijbehorende AdSense metingen zullen er dan uit gefilterd worden. En dan klopt die data ook niet meer met de data vanuit AdSense zelf.

Valuta

Het kan zijn dat je in AdSense naar euro’s staat te kijken terwijl de Analytics interface alles in dollars weergeeft.

Conclusie

Een aantal zaken kun je zelf controleren en aanpakken. Een een aantal zaken heb je niet volledig in de hand. Maar je kunt wel werken naar een zo klein mogelijke afwijking van de getallen. Wanneer je eenmaal zo ver bent zul je de getallen in Analytics ook meer gaan vertrouwen, en dat is belangrijk bij het werken met inzichten.

3 reacties

  • Freakenstein 28 januari 2010 at 11:10

    Tijdzones

    Volgens mij kun je op dit moment helemaal geen tijdszones instellen bij Google Adsene :S
    Dus dat gaat lastig…

  • Andr├ę Scholten 28 januari 2010 at 11:22

    Heb je helemaal gelijk in, die tijdzone staat standaard op Google’s eigen tijdzone in Mountain View. Het komt er dus op neer dat AdSense opbrengsten op een andere tijdzone lopen en dus in Analytics anders verdeeld wordt over de dagen. Irritant.

  • Frank Mulder 19 februari 2010 at 15:10

    Wat mij overigens ook enorm verbaasde.
    Als het zou kunnen zou het inderdaad de verschillen flink kunnen verminderen.

    Daar Google Adsense/words voor Europa vanuit Ierland werkt is het zelfs vreemd dat niet eens voor die tijdzone gekozen kan worden, danwel automatisch geselecteerd is.

Het is niet mogelijk om te reageren.