Werken bij Traffic4u? Dat biedt internationale kansen!

Facebooktwitterlinkedin

Werken bij Traffic4u? Dat biedt je internationale kansen! Zo weet ook Henk Bakker. Hij verbleef in 2018 voor 3 maanden in Zuid Afrika en vertelt ons over zijn ervaringen.

Het is augustus 2014 als Traffic4u zich aansluit bij IPG Mediabrands. Dit past in de (internationale) groeiambitie van zowel Traffic4u als IPG Mediabrands en sluit ook perfect aan bij de groeiende behoefte van adverteerders om diverse media-disciplines onder één dak te hebben. De overname heeft Traffic4u als organisatie veel goeds gebracht. Maar dat het ook mogelijk was om hier op persoonlijk vlak van te profiteren had ik in 2014 niet voorzien.

Wanneer je effectief samen wilt werken met verschillende media-disciplines is integratie natuurlijk enorm belangrijk. Vanuit de organisatie is hier dan ook jarenlang hoog op ingezet. De integratie met onze nieuwe IPG collega’s heeft de deuren geopend naar onwijs veel kennis, ervaring, tooling en een beter begrip van het complete media landschap. Niet alleen de samenwerking met de collega’s in Amsterdam was nieuw voor ons, ook internationaal konden we gaan werken aan de integratie met een wereldwijd netwerk van Online Marketing Specialisten. Nu, bijna 4 jaar naar dato is Traffic4u niet alleen goed geworteld in Amsterdam maar ook in het wereldwijde IPG netwerk.

Dit blijkt ook uit het feit dat een collega een jaar geleden van Groningen naar New York is verhuisd om voor Reprise (het online marketing bureau van IPG) te gaan werken. Een tweede collega gaat in de zomer van 2018 de overstap naar Australië maken. Zo ontstaan er naast de zakelijke contacten (digitale) vriendschappen over de grens.

Voor mij persoonlijk begon de internationale ontplooiing met de samenwerking tussen Traffic4u en een internationale adverteerder. Deze adverteerder centraliseerde de wereldwijde digitale marketing activiteiten in het hoofdkantoor in Nederland vanwaar 56 markten over vijf verschillende continenten bediend moesten worden.

Alle PPC accounts moesten volledig worden gecreëerd. Aangezien relevantie en kwaliteit belangrijke pijlers voor de adverteerders waren, werd het vertalen niet bij een vertaalbureau belegd maar bij lokale search specialisten uit het IPG Reprise netwerk. Op die manier wisten we zowel lokale marktkennis als lokale PPC best practices te borgen. Mijn taak was om dit vanuit een projectmanagement rol te begeleiden en te coördineren. In die rol schakelde ik op dagelijkse basis met collega’s uit verschillende lagen van de organisatie over de hele wereld om samenwerkingen op te zetten, gemaakte afspraken te handhaven en de gewenste kwaliteit te borgen.

Enorm interessant en leerzaam om met zoveel verschillende mensen uit verschillende landen en culturen te werken aan een consistente output. Wat is de juiste manier van aanspreken? Op welke manier kan ik het meest effectief communiceren? Hoe behaal ik korte termijn deadlines en bouw ik tegelijkertijd een vruchtbare relatie op voor de toekomst?

Deze internationale ervaring realiseerde een spin-off aan andere gave internationale ervaringen. De opgedane kennis, ervaring en connecties heb ik voor meerdere internationale projecten in kunnen zetten. Daarnaast zorgden de samenwerkingen voor projecten die wij voor onze buitenlandse collega’s op hebben kunnen pakken en samenwerkingen op diverse andere internationale adverteerders vanuit Nederlands met internationale allure of ambities. Ook zijn we als organisatie tegenwoordig regelmatig betrokken bij onwijs uitdagende internationale pitches en kennissessies in meerdere continenten.

Al vrij snel na de integratie met IPG Mediabrands is er een goed partnership opgebouwd met onze collega’s in België van waaruit diverse collega’s voor enige tijd in België verbleven om het team daar te ondersteunen en trainen. Daarbij ben ik ook voor een 2-daagse sessie naar Wenen, Oostenrijk gekomen op verzoek van het lokale kantoor om best practices en ervaringen uit te wisselen.

Zelf verbleef ik onlangs 3 maanden in Johannesburg in Zuid Afrika om het lokale team te ondersteunen en best practices vanuit Nederland te delen. Ik heb hier veel geleerd over de (arbeids)cultuur, en de verschillen én de parallellen tussen Nederland en Zuid-Afrika. Een onwijs gave en bijzondere ervaring die volledig gefaciliteerd werd vanuit het hoofdkantoor in Londen en volledig ondersteund werd door Nederland.

Als ik één ding heb geleerd is het wel dat een baan binnen een dynamische en internationale organisatie enorm veel kansen biedt en dat je met een doel voor ogen je eigen pad kunt kiezen en een richting op kunt gaan die aansluit bij hetgeen jou past. Het kunnen realiseren van een situatie waarin je persoonlijke ontwikkeldoelen zo goed mogelijk overeenkomen met die van je werkgever, je eigen pad kunnen bewandelen; hoe onwijs gaaf is dat!!

Deze blog werd geschreven door Henk Bakker, Senior Online Marketing Consultant bij Traffic4u en Talent Mobility Programme Participant bij IPG Mediabrands