De huidige staat van Search Automation in Nederland en de impact op de rol van de Search Marketeer

Facebooktwitterlinkedin

De grote opkomst van mobiel de afgelopen jaren, de verandering in consumentengedrag en de ontwikkelingen van zoekmachines creëren meer complexiteit in het managen van SEA campagnes. Om SEA marketeers te helpen met het managen van hun campagnes, ontwikkelen zoekmachines en tooling leveranciers functionaliteiten voor het automatiseren van de search campagnes. Hoog tijd dus voor een whitepaper over de huidige staat van search automation in Nederland.

Automatisering in SEA is al geruime tijd gaande. Het onderzoek wijst uit dat middelgrote tot grote bedrijven inmiddels de helft van al hun SEA activiteiten automatiseren. De focus op automatiseren binnen de markt neemt toe vanwege enkele redenen;

  • Groei in functionaliteiten van tooling voor het automatiseren van campagnes;
  • Groei in vraag vanuit de SEA markteer voor het automatiseren van dagelijkse handelingen;
  • Toename in intelligentie van Machine Learning aangeboden door de verschillende zoekmachines;
  • Mate van volwassenheid van de markt en noodzaak voor slimme beslissingen o.b.v. bedrijfsvoering binnen de SEA campagnes voor concurrentievoordeel.

In de whitepaper worden enkele zaken behandeld;

  • Waarom de noodzaak van search automation toeneemt;
  • Welke taken geautomatiseerd kunnen worden en de vier levels van automatisering binnen verschillende elementen
    • Campaign creation, Bid management, Hygiene checks, Reporting & dashboarding, Data management, Measurement & attribution.
  • De huidige staat van automatisering in Nederland;
  • De verandering van de rol van de Search marketeer in de toekomst en de skills die hierbij nodig zijn;

Last but not least treffen jullie in de whitepaper de gedetailleerde automatiseringstabellen aan van de bovengenoemde onderdelen, opgesplitst in de vier levels.

Om te zorgen dat automatisering goed wordt ingezet, zijn er veranderingen nodig binnen bedrijven: er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden ten opzichte van automatisering en het is van belang de juiste vaardigheden binnen de SEA afdelingen in huis te halen. Daarnaast moeten verschillende afdelingen in grotere mate gaan samenwerken.

Vanuit Traffic4u geloven we dat een nauwe samenwerking tussen alle verschillende afdelingen, zowel marketing kanalen als IT en legal, essentieel is. Dit gezamenlijke team moet een belangrijk onderdeel worden van je bedrijfsvoering om een toekomstbestendig business model te hebben.

Deze whitepaper is geschreven in samenwerking met de DDMA, IAB, Google en andere agencies (iProspect, Searchresult en Storm Digital). De whitepaper is verschenen op DDMA, IAB en Think with Google. Je leest de whitepaper hier. Even  doorscrollen naar beneden 😉