Mobiele extensies binnen AdWords krijgen significante update

Facebooktwitterlinkedin

Wellicht heb je de nieuwe sitelinks op mobiel al eens voorbij zien komen in een test, gister kondigde AdWords op haar blog de update van sitelinks, callouts en structured snippets aan. Bert van Dijk verdiepte zich in de update en zet de belangrijkste wijzigingen even voor je op een rij.

De update van de mobile ads na expanded text ads is een logische stap gezien de grote toename van mobiel gebruik binnen alle facetten van ons leven. Met de toename in gebruik neemt ook de verwachting van de consument omtrent Mobile UX toe. Mocht dit na alle “mobile jaren” nog altijd niet je focus hebben, dan is dít het moment!

Google richt haar focus namelijk op het optimaliseren van het gebruikersgemak van de mobile ads en het informatiever maken van deze uitingen. De optimalisatieslag op sitelinks, callouts en sitelinks is hier een goed voorbeeld van.

Interactieve scrolbare sitelinks
Sitelinks zijn een goed middel om de consument naar dieper gelegen secties van je website te navigeren welke direct antwoord kunnen geven op de zoekintentie van de gebruiker. De mobile sitelinks zullen na de AdWords update horizontaal scrolbare buttons worden. Hier zie je een voorbeeld van de nieuwe sitelinks.

Doordat de sitelinks scrolbaar zijn geworden, zullen ook de langere sitelinks volledig worden weergegeven. Een beetje slimme online marketeer houdt rekening met dit nieuwe format bij het analyseren van sitelink resultaten en bij het opzetten van nieuwe sitelink testen. De eerste resultaten vanuit Google tonen namelijk aan dat de kans dat de gebruiker interactie vertoond met je nieuwe sitelink tweemaal zo groot is. Dat biedt perspectief!

Callouts en Structured snippets in Advertentie paragraaf
Ook de callout extensie en de structured snippets krijgen een update van Google. Callouts en structured snippets zijn bedoeld om je advertentie extra informatie mee te geven, bijvoorbeeld over je producten/ diensten en je USP’s. Deze extensies zijn een goede manier om aan te tonen wat je als organisatie in huis hebt om aan de vraag van de consument te voldoen.

De extensies werden in het oude format separaat onder de advertentie vertoond.
In het nieuwe format zullen deze extensies binnen de ad-copy worden weergegeven. Zo is de advertentie copy niet interactief en houden de extensies het interactieve karakter.

Controleren en testen dus!
Mijn advies zou zijn om je mobiele advertenties de komende periode regelmatig te controleren en hierbij kritisch te kijken naar of je advertenties nog altijd goed inspringen op de zoekintentie van de consument én te blijven checken of de advertenties aansluiten bij de betrouwbaarheid van je bedrijf. En wellicht een open deur: maar test de verschillende extensies vooral en optimaliseer de weergegeven extensies op mobiel voor gebruiksvriendelijkheid en het optimale resultaat.

Het officiële AdWords blog lees je hier.